• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

När kommer utmätningen?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 773
Mottagna reaktioner
1 760
Poäng
1 277
Om KF hämtat egendom och ingen vill ha den, betalar ni frakt för att returnera den?
Återigen, vilka ni?
Det går givetvis att lösa så att alla parter blir nöjda i slutändan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Med senaste delen av inflation så bör en bil för utmätning idag ligga på ca 35-40k tror dock inte KF jobbar så.

Ändå en myndighet så kommer generalisera dom som värdelösa i sin uppgift.
Nej kfm jobbar utifrån det relevanta rättsfall och det bygger på prisbasbeloppet. 60% av prisbasbeloppet är värdet som man får behålla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
KF auktionerar ju ut kläder och förlovningsringar för små pengar så dem plockar väl det dem känner för oavsett värde verkar det som.
Så är det inte men det är kanske ingen idé att förklara..
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Så är det inte men det är kanske ingen idé att förklara..
Fast om man tittar på deras auktioner så finns det ju ofta tex jackor att köpa som förvisso har ett högt inklpsvärde, men sedan budas upp till 1000kr? Det ligger ju förlovningsringar och andra ringar ute nu som alltid. Klockor av märken som kostar typ 1500-2000kr i butik och ligger ute för auktion med startpriser för 600kr ungefär? Skor kan man buda på, begagnade skor från "märken" som inte heller ger någon summa över 1000kr?
Begagnade airpods, högtalare från Amazon.

Det är väl att plocka saker av mindre värde?
Jag förstår ju att man tar saker där man kan få in en större summa, men att ta någons användna skor och sen sälja för några hundra känns ju bara onödigt. Men många bäckar små kanske.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Fast om man tittar på deras auktioner så finns det ju ofta tex jackor att köpa som förvisso har ett högt inklpsvärde, men sedan budas upp till 1000kr? Det ligger ju förlovningsringar och andra ringar ute nu som alltid. Klockor av märken som kostar typ 1500-2000kr i butik och ligger ute för auktion med startpriser för 600kr ungefär? Skor kan man buda på, begagnade skor från "märken" som inte heller ger någon summa över 1000kr?
Begagnade airpods, högtalare från Amazon.

Det är väl att plocka saker av mindre värde?
Jag förstår ju att man tar saker där man kan få in en större summa, men att ta någons användna skor och sen sälja för några hundra känns ju bara onödigt. Men många bäckar små kanske.

Jag får konstatera att jag hade rätt i mitt antagande..
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 773
Mottagna reaktioner
1 760
Poäng
1 277
Fast om man tittar på deras auktioner så finns det ju ofta tex jackor att köpa som förvisso har ett högt inklpsvärde, men sedan budas upp till 1000kr? Det ligger ju förlovningsringar och andra ringar ute nu som alltid. Klockor av märken som kostar typ 1500-2000kr i butik och ligger ute för auktion med startpriser för 600kr ungefär? Skor kan man buda på, begagnade skor från "märken" som inte heller ger någon summa över 1000kr?
Begagnade airpods, högtalare från Amazon.

Det är väl att plocka saker av mindre värde?
Jag förstår ju att man tar saker där man kan få in en större summa, men att ta någons användna skor och sen sälja för några hundra känns ju bara onödigt. Men många bäckar små kanske.
Om du var brottsoffer som tilldömts skadestånd av en livsstilskriminell hade du nog önskat att varje egendom som kan ge dig betalt blir utmätt.
Och eftersom man inte gör skillnad på gäldenärer så blir följden att all egendom som förväntas inbringa mer än 600 kr vid försäljning utmäts.
Med detta sagt så är utmätningsförrättning i bostad mer undantag än regel.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Om du var brottsoffer som tilldömts skadestånd av en livsstilskriminell hade du nog önskat att varje egendom som kan ge dig betalt blir utmätt.
Och eftersom man inte gör skillnad på gäldenärer så blir följden att all egendom som förväntas inbringa mer än 600 kr vid försäljning utmäts.
Med detta sagt så är utmätningsförrättning i bostad mer undantag än regel.
Om jag var ett brottsoffer hade jag helst sett dom fick ett rejält fängelsestraff.

Hade varit toppen om JK inte betalade hundratusentals kroner till dessa människor också.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 773
Mottagna reaktioner
1 760
Poäng
1 277
Om jag var ett brottsoffer hade jag helst sett dom fick ett rejält fängelsestraff.

Hade varit toppen om JK inte betalade hundratusentals kroner till dessa människor också.
Att fängelsestraff utdöms utesluter inte att man även är berättigad skadestånd.
I det sistnämnda kan jag bara instämma.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp